Top

Blog

De invloed van stress op ons immuunsysteem

Stress wordt door ons lichaam en brein als een verstoring ervaren. Dit betekent dat de normale gang van zaken verstoord is en het lichaam een aanpassing zal maken om terug te keren naar een normale situatie.

Stress (voor de oermens) had normaal gesproken met een bedreigende situatie te maken zoals bijvoorbeeld koude, honger, gevaarlijke dieren. Dit zorgt voor een vecht-vluchtsituatie.
Stress van nu heeft vooral te maken met te veel verplichtingen, geldzorgen, zakelijke problemen etc. Het lichaam reageert in beide gevallen op dezelfde manier.

Langdurige psychische/emotionele stress heeft een grote impact op onze gezondheid. Normaal wordt stress in de bijnieren in goede banen geleid, via hormonen en neurotransmitters.
Om tijdens stress meer energie vrij te geven om te overleven wordt er minder prioriteit gegeven aan lichaamsfuncties die niet rechtstreeks met overleven te maken hebben. Denk aan ons Immuunsysteem, het vertragen van de schildklierfunctie, huidfuncties, wondgenezing, slapen, spijsverteringsproblemen, de aanmaak van antioxidanten en neurotransmitters (door ontregeling van de darmen).

Cortisol en het Immuunsysteem

Een te hoog cortisolniveau door overactiviteit van de bijnier zal het immuunsysteem onderdrukken (overactiviteit van de bijnier). Een te laag cortisolniveau ontremd het immuunsysteem (uitputting van de bijnier)

Gevolgen

  • Ontstekingen
  • 50% Minder NK cellen om ons Immuunsysteem die virussen, bacteriën en ontspoorde cellen moeten aanpakken
  • Minder afweerstoffen in de darmen, urinewegen, en lichaamsholtes
  • Ziekmakende bacteriën vermeerderen zich snel
  • Verstoring van de geslachtshormonen

Slaapstoornissen

In onze diepe slaap vindt de aanmaak van antioxidanten plaats. Bij slaapstoornissen zal de aanmaak van antioxidanten verstoord worden.
Onder invloed van stress worden veel vrije radicalen gevormd, waardoor we eigenlijk een grotere behoefte hebben aan antioxidanten (vitamines zoals vitamine C,E, spoorelementen, bio actieve stoffen in groente en fruit.

Meer behoefte aan lege voeding

Helaas zorgt stress ervoor dat we een toevlucht zoeken tot voeding die juist stress vermeerderen ipv verminderen. We zoeken onbewust voeding die ons oppept. Zoals ik al eerder aangaf is stress vechten en vluchten en dit vraagt om glucose. Alleen gaan we niet rennen en vluchten om dit te verbruiken. Toch worden er constant suikers gemobiliseerd, die niet worden verbruikt maar worden opgeborgen in de vet-cellen. Zo kan stress ons ook dik maken (echter in sommige gevallen kunnen mensen afvallen bij stress dit heeft met andere factoren te maken).

Voeding

Vermijdt alle lege en geraffineerde voedingsmiddelen zoals bijvoorbeeld witte pasta’s/rijst en suikers.
Zoals je eerder kon lezen is er tijdens stress een hoge behoefte aan vitamines, mineralen en sporenelementen, die vindt je niet in deze voeding.
Eet daarom zoveel mogelijk groente, fruit, voldoende magere eiwitten en gezonde vetzuren!!
Beweeg iedere dag! Voor de aanmaak van Endorfine ????
Hou je vast aan een normaal dag en nachtritme, dit bevorder je door op een vaste tijd naar bed te gaan en een vast tijd op te staan. Het gebruik van laptop en telefoon te vermijden in de avond.

Ervaar je stress of wil je advies van één van onze coaches? We staan voor je klaar! Maak een afspraak

Share